Smiley face

Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2012

Συμβόλαιο τιμής Δήμου-πολίτη για τις κλήσεις!

Στην ημερίδα που διοργάνωσε η Δημοτική Κίνηση «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη 2010», με την παρουσία των βασικών εμπλεκόμενων με το θέμα φορέων αλλά και πολλών μελών και φίλων της Κίνησης, τις απόψεις τους για μια πόλη λειτουργική και φιλική στον δημότη εξέθεσαν η πλευρά της διοίκησης του δήμου (αντιδήμαρχοι Αστικού Σχεδιασμού και Προστασίας του Πολίτη), η Δ/νση Τροχαίας Θεσσαλονίκης, η Δ/νση Δημοτικής Αστυνομίας, το Τεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας, ο Οργανισμός Ρυθμιστικού, το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, η Ένωση Πεζών, η Οικολογική Κίνηση, Ποδηλατικές Κινήσεις και εκπρόσωπος του σωματείου ιδιοκτητών ταξί «ο Ερμής», ενώ την εκδήλωση χαιρέτισε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης.

Η οργανωτική επιτροπή (Π. Ερμείδης, Οδ. Κεραμιτζής, Α. Δρίζη, Γ. Μαυράκης & Ν. Φωτίου) συνέλεξε τις εισηγήσεις και τις προτάσεις των φορέων και των υπηρεσιών και, αφού τις μελέτησε, κατέληξε στο παρακάτω πόρισμα με στόχο να εμπλουτίσει τον προγραμματικό λόγο της «Πρωτοβουλίας»:

Α’ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι πολυσύνθετο και αφορά το σύνολο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της πόλης Θεσσαλονίκης. Ακόμη και οι πιο απόμακρες περιοχές της πόλης αντιμετωπίζουν προβλήματα στην κίνηση οχημάτων, ποδηλάτων και πεζών.

Ως βασικές αιτίες του προβλήματος –μεταξύ άλλων- επισημάνθηκαν:
•           Η μεγάλη πυκνότητα πληθυσμού στις περισσότερες περιοχές λόγω των υψηλών συντελεστών δόμησης ή των υπερβάσεων δόμησης που έχουν γίνει κανόνας σε περιοχές νεοεισερχόμενες στο σχέδιο, σε συνδυασμό με την απουσία μεγάλων λεωφόρων.
•           Η αδιαφορία όλων των εμπλεκομένων αρχών εδώ και 50 χρόνια να δημιουργήσουν ή να επιβάλουν τη δημιουργία χώρων στάθμευσης.
•           Η ανεπαρκής αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης από πλευράς της Δημοτικής Αστυνομίας και –κυρίως- από πλευράς της Τροχαίας Θεσσαλονίκης, η οποία είναι και αποκλειστικά αρμόδια για τον έλεγχο της κυκλοφορίας των οχημάτων.
•           Η υψηλή παραβατικότητα των συμπολιτών μας, απόρροια εσφαλμένων αντιλήψεων και έλλειψης κατάλληλης παιδείας οδηγών αλλά και πεζών, που έχει ως αποτέλεσμα την άσκοπη μετακίνηση οχημάτων, την παράνομη στάθμευση, το κλείσιμο διαβάσεων ή ραμπών αναπήρων, την αδιαφορία στους κανόνες συμπεριφοράς στην κίνηση πεζών και οχημάτων κ.ά.
•           Η ανεπάρκεια την δημόσιων μέσων μεταφοράς.

Για την αντιμετώπιση του προβλήματος απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Καμία Δημοτική Αρχή δεν μπορεί να επιλύσει από μόνη της το κυκλοφοριακό πρόβλημα, χωρίς τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων και των κατοίκων της πόλης. Επίσης, είναι λάθος να πιστεύουμε ότι η ευθύνη για το κυκλοφοριακό χάος οφείλεται μόνο στην ελλιπή αστυνόμευση.

Η απουσία χώρων ελεύθερης ή με χαμηλό τίμημα στάθμευσης, ωθεί τους περισσότερους κατόχους οχημάτων να σταθμεύουν επί των οδών, λεωφορειολωρίδων, ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων ή πεζοδρομίων. Παραβλέπονται έτσι οι βασικοί κανόνες, ότι δηλ. οι οδοί είναι για να κυκλοφορούν τα οχήματα, οι λεωφοριόδρομοι για τα λεωφορεία, οι ποδηλατόδρομοι για τα ποδήλατα και τα πεζοδρόμια και οι πεζόδρομοι για τους πεζούς.


Β΄ ΙΔΕΕΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

•           Δημιουργία θέσεων νόμιμης στάθμευσης δωρεάν ή με λογικό τίμημα σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, με τη δέσμευση εκτάσεων ή κενών οικοπέδων.
•           Επιδότηση μίσθωσης θέσεων στάθμευσης από τις αρχές σε κορεσμένα σημεία της πόλης.
•           Συνύπαρξη χώρων πρασίνου και χώρων στάθμευσης.
•           Άμεση δημιουργία χώρων στάθμευσης στην περιοχή του Μεγάρου Μουσικής, στην περιοχή του μικρού πάρκου Κρήτης και στις οδούς Μεγ. Αλεξάνδρου – Σουλιώτη (πρόταση ΤΕΕ).
•           Δημιουργία υπόγειων και υπαίθριων χώρων στάθμευσης σύμφωνα με το Ενιαίο Σχέδιο Στάθμευσης σε τουλάχιστον 15 σημεία της πόλης (συνολικά έχουν χωροθετηθεί περί τους 34 χώρους στάθμευσης, πρόταση ΤΕΕ).

•           Αποθάρρυνση παράνομης στάθμευσης με την υλοποίηση του μέτρου συστηματικής ρυμούλκησης οχημάτων για ακραίες περιπτώσεις. Για τη ρυμούλκηση των οχημάτων μπορούν οι αρμόδιοι φορείς (δημοτικές αστυνομίες και τροχαία) να προχωρήσουν σε συμβάσεις με εταιρείες οδικής βοήθειας, ώστε να αναλαμβάνουν αυτές το έργο. Το κόστος ρυμούλκησης θα προστίθεται στην αξία προστίμου και θα καταβάλλεται από τον παραβάτη.

•           Σύναψη ενός συμβόλαιου τιμής μεταξύ των δημοτικών αρχών και των πολιτών: ότι οι εισπράξεις από τα πρόστιμα θα είναι ανταποδοτικές και θα επιστρέφουν ως υπηρεσίες στους κατοίκους. Ότι τα χρήματα αυτά θα διατίθενται για τη δημιουργία νέων χώρων στάθμευσης ή για την επιδότηση θέσεων σε δημόσιους χώρους στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους κάθε περιοχής.

•           Απομάκρυνση των ταξί από τις λεωφορειολωρίδες. Παράλληλα δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης ταξί (πιάτσες) σε κάθετους δρόμους, αναλογικά σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα. Σε οδούς που υπάρχουν ή θα δημιουργηθούν λεωφορειολωρίδες, να μπορούν να δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης ταξί και στην αριστερή λωρίδα του δρόμου (πρόταση σωματείου ΤΑΞΙ).

•           Θέσπιση και παρακολούθηση αυστηρού ωραρίου φορτοεκφορτώσεων στο ιστορικό κέντρο και στο βασικό οδικό δίκτυο της πόλης.

•           Εγκατάσταση και λειτουργία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης για τη συλλογή και επεξεργασία των κυκλοφοριακών δεδομένων και τον αυτόματο συντονισμό του δικτύου σηματοδότησης.

•           Δραστηριοποίηση των κατά Δήμο Δημοτικών Αστυνομιών με την αυστηροποίηση των ελέγχων και την ανάληψη στοχευμένων πρωτοβουλιών για την εξυγίανση ιδιαίτερα επιβαρυμένων περιοχών.

•           Ειδικότερα για τη Δημοτική Αστυνομία προτείνουμε:
•           Έλεγχο της αποδοτικότητάς της.
•           Εισαγωγή συστήματος ηλεκτρονικής βεβαίωσης παραβάσεων.
•           Σύστημα ελέγχου της πορείας μιας παράβασης από τη στιγμή της βεβαίωσης μέχρι την είσπραξη του προστίμου και την επιστροφή των πινακίδων.
•           Καμία επιστροφή πινακίδων ή μείωση χρόνου κράτησής τους, εκτός περιπτώσεων που θα έχουν προσδιοριστεί με ακρίβεια και όχι με υποκειμενικά κριτήρια των διοικούντων.

•           Σύσταση ομάδας εθελοντών ή/και συνεργασία του Δήμου με ανάλογες θεματικές ομάδες της κοινωνίας των πολιτών (π.χ. συλλογικότητες πεζών, ποδηλατών κ.ά.)
Έργο τους, αφού ενημερωθούν, ευαισθητοποιηθούν και εκπαιδευτούν κατάλληλα, θα είναι:
•           να ενημερώνουν τους οδηγούς παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων για φθηνά πάρκινγκ (εφόσον προχωρήσει η συμφωνία με τα μεγάλα πάρκινγκ του Δήμου). Αυτό μπορεί να γίνεται με φυλλάδια ή με εικονικές κλήσεις στο παρμπρίζ.
•           να εντοπίζουν προβλήματα σχετικά με το κυκλοφοριακό π.χ. χαλασμένους σηματοδότες, σβησμένες λεωφορειογραμμές, πινακίδες που δεν φαίνονται κ.λπ., και να τα μεταφέρουν στους αρμόδιους φορείς προς άμεση επίλυση.
•           να βρίσκονται σε ώρες αιχμής σε μεγάλες διασταυρώσεις και να υπενθυμίζουν στους οδηγούς να μην κλείνουν τον κάθετο δρόμο (μοιράζοντας πάλι ένα μικρό – έξυπνο φυλλαδιάκι).
•           Μπορεί ο Δήμος να σχεδιάσει και να οργανώσει σύντομα σεμινάρια για θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και να συμμετέχουν από κοινού δημοτικοί υπάλληλοι και εθελοντές με στόχο οι εθελοντές να γίνουν ένας ενδιάμεσος κρίκος μεταξύ της κοινωνίας και της Δημοτικής Αστυνομίας. Πιστεύουμε ότι αυτό θα βοηθήσει στη δημιουργία μιας άλλης νοοτροπίας στους πολίτες και ταυτόχρονα θα παρέχεται στήριξη στη Δημοτική Αστυνομία.

•           Για την αστική συγκοινωνία και τις λεωφορειολωρίδες
•           Επέκταση δικτύου και ωραρίου λειτουργίας λεωφορειολωρίδων έως τα μεσάνυχτα.
•           Προσαρμογή του συστήματος φωτεινής σηματοδότησης για τη διευκόλυνση των αστικών συγκοινωνιών.
•           Συντήρηση της σήμανσης των λεωφορειολωρίδων με συχνές διαγραμμίσεις και φωσφορίζουσες ενδείξεις (π.χ. μάτια γάτας).

•           Σε συνεργασία με ΣΑΣΘ, ΟΑΣΘ:
•           Λειτουργία των λεωφορειολωρίδων και τα Σαββατοκύριακα.
•           Επέκταση του δικτύου αστικών συγκοινωνιών. Ειδικότερα, επέκταση σε κάθετους άξονες, που να οδηγούν προς την παραλιακή ζώνη.
•           Εκσυγχρονισμός του στόλου λεωφορείων με την προμήθεια νέων, που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, φιλικά προς το περιβάλλον.
•           Δεδομένου ότι η πόλη μας στερείται κάθετων οδών ικανού πλάτους, κυρίως στον Ανατολικό Τομέα, δημιουργία οδών αποκλειστικής κυκλοφορίας λεωφορείων (λεωφορειοδρόμων) και ποδηλάτων.

•           Σε συνεργασία με άλλες Αρχές:
•           Επιτάχυνση διαδικασιών λειτουργίας παράκτιας θαλάσσιας συγκοινωνίας. Μπορεί να λειτουργήσει άμεσα, αν και πιστεύουμε ότι θα απαιτηθεί σημαντικός χρόνος μέχρι να γίνει η συγκοινωνία αυτή ανταποδοτική.
•           Υποστήριξη έργων ολοκλήρωσης και επέκτασης του μετρό. Επικέντρωση όλων των διαθέσιμων πόρων προς την κατεύθυνση αυτή. Σχεδιασμός επέκτασης του μετρό με επίγεια γραμμή ανατολικά προς ΙΚΕΑ, Θέρμη και Αεροδρόμιο και δυτικά –με χρήση του δικτύου των σιδηροδρομικών γραμμών- προς Κορδελιό, Εύοσμο και Σίνδο. Διερεύνηση της δυνατότητας ύπαρξης σταθμού και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
•           Σχεδιασμός για την κατασκευή επίγειου μέσου σταθερής τροχιάς (τραμ) σε κομβικά σημεία, που θα συμπληρώνουν τον βασικό άξονα του μετρό. Ανάπτυξη του προαστικού σιδηροδρόμου.
•           Επιτακτική ανάγκη η τροχαία να ξαναβγεί στους δρόμους, όχι μόνο για να συμβάλει στον έλεγχο της παράνομης στάθμευσης, αλλά κυρίως για να ελέγξει την εφαρμογή του ΚΟΚ και να ρυθμίσει την κυκλοφορία. Πέραν της τροχαίας, παροχή της δυνατότητας βεβαίωσης παραβάσεων στάθμευσης στους αστυνομικούς και στους ένστολους της «Ομάδας Δίας». Υποστήριξη της αστυνόμευσης των λεωφορειολωρίδων από την «Ομάδα Δίας».

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Μελίνα Καραπαναγιωτίδου - Δημοσιογράφος