*"Η πληθυσμιακή συγκέντρωση σε αστικά κέντρα θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια –προβλέπεται να είναι το 50% του πληθυσμού, σαν απάντηση βιωσιμότητας στην έλλειψη δυνατότητας του πλανήτη να χωρέσει τον συνεχόμενα αυξανόμενο πληθυσμό. Η ανάγκη για νέες πόλεις, ειδικά στην Ασία, και η πύκνωση των υπαρχόντων πόλεων επαναφέρουν την πολεοδομία και τον χωροταξικό σχεδιασμό στο προσκήνιο, σε νέες βάσεις.
Κύρια σημεία του σχεδιασμού είναι: Η αειφορία, στην οποία περιλαμβάνεται η μακροπρόθεσμη οικονομική ανάπτυξη, η διαφύλαξη φυσικών πόρων και η κοινωνική ευημερία. Η ανάπτυξη, στην οποία περιλαμβάνονται οι θέσεις εργασίας, η κοινωνική συνοχή, το υψηλό βιοτικό επίπεδο, η συνεχής εξέλιξη προς νέους τομείς και η καινοτομία.
Ο σχεδιασμός μιας δορυφορικής νέας πόλης DCK του Καράτσι στο Πακιστάν, με μεικτές χρήσεις γης και του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού στην Αθήνα, πάλι με μεικτές χρήσεις γης, θα αποτελέσουν ένα διεθνές και ένα ελληνικό παραδειγμα εφαρμογής. Θα τεθούν οι συντελεστές και το πλαίσιο ανάπτυξης και θα ακολουθήσουν η οικονομική και σχεδιαστική προσέγγιση.
Η δορυφορική πόλη στο Καράτσι προβλέπεται για 500.000 κατοίκους για να αποσυμφορήσει την άναρχη δόμηση στην πόλη των 17 εκατομμυρίων και να αποτελέσει ασφαλή χώρο για κατοικία και εμπορικές δραστηριότητες διεθνούς εμβέλειας. Να σημειωθεί ότι το Πακιστάν, έχει ΑΕΠ όσο περίπου και η Ελλάδα, με 180 εκατομμύρια κατοίκους και μέσο ΑΕΠ κατά κεφαλήν 1000 ευρώ. Παρά ταύτα, ο πολεοδομικός σχεδιασμός είναι σε προτεραιότητα, με κέντρα γειτονιών, επιχειρηματικό κέντρο, ζώνη εκπαίδευσης, παραλίμνιο πάρκο, αθλητικά κέντρα, κεντρική αγορά, golf club, αιολικά και ηλιακά πάρκα, θεματικό πάρκο. Μεταξύ σχεδιασμού και έναρξης εργασιών από τις μπουλντόζες, μεσολάβησαν μόνο 3 μήνες.
Το Ελληνικό αποτελεί την απάντηση της Αθήνας των 5 εκατομμυρίων για ποιότητα της καθημερινότητας και τη δημιουργία ενός κέντρου διεθνούς ακτινοβολίας που θα κάνει την πόλη ανταγωνιστική με χρήσεις που λείπουν σήμερα. Βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την περίπτωση του Ελληνικού, είναι ότι δεν υπάρχει αγορά, το ρίσκο είναι μεγάλο και η αξία μικρή.
Οι 4 πυλώνες της ανάπτυξης, κρίθηκαν ότι πρέπει να είναι: η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, οι υποδομές, οι υπηρεσίες και στο τέλος η αξιοποίηση των ακινήτων. Κεντρικοί στόχοι είναι η καλύτερη δυνατή οικονομική αξιοποίηση, με κοινωνική ευαισθησία και συνοχή. Ο χώρος πρασίνου είναι μεγάλος και σε αστεροειδή μορφή, για να μπορούν να τον απολαμβάνουν όσο μπορούν περισσότεροι, ο αεροδιάδρομος χρησιμοποιείται ως κεντρικός οδικός άξονας και απελευθερώνεται η παραλιακή ζώνη, με σταυροειδές πλέγμα πεζοδρόμων.
Η ανάπτυξη της οικονομίας μέσω των έργων είναι κοινή και στα δύο παραδείγματα. Η μεθοδολογία και τα κριτήρια για βιώσιμη ανάπτυξη αποτέλεσαν τη βάση για μια σύντομη συζήτηση για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης. Βρίσκεται στο κέντρο των Βαλκανίων, 500 χιλιόμετρα από την Αθήνα και το Βουκουρέστι, 900 χιλιόμετρα από την Βιέννη και ιστορικά υπήρξε γεωστρατηγικό κέντρο. Τα πολεοδομικά θέματα είναι πολλά και με κατάλληλη μελέτη και προτάσεις, μπορούν να γίνουν εφαλτήριο προσέλκυσης επενδύσεων και ανάπτυξης".
Aπο Eκδήλωση - ομιλία που διοργάνωσαν οι απόφοιτοι των Αμερικανικών Πανεπιστημίων στη Θεσσαλονίκη, με ομιλητή τον καθηγητή Design, Technology and Management of Harvard Graduate School of Design τον Σπύρο Πολλάλη, με θέμα «Αστικός και περιφερειακός σχεδιασμός: Καταλύτης ανάπτυξης.» Στη φωτο με τον πρόεδρο των αποφοίτων κ Νίκο Φιλίππου.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου